De vragen en antwoorden over 06 naar 097

Waarom de nummerwissel?

Waarom worden mijn nummers omgezet naar een 12-cijferige nummer?

De komende jaren krijgen veel apparaten een Simkaart. Denk bijvoorbeeld aan uw energiemeter, uw navigatiesysteem of uw tablet. Iedere Simkaart heeft een telefoonnummer. Er zijn niet voldoende 06-nummers beschikbaar om al deze apparaten met een Simkaart van een 06-nummer te voorzien.

Telecomaanbieders zijn daarom verplicht een 12-cijferig nummer uit te geven voor M2M en Mobiele Data-Only aansluitingen. Deze nummers beginnen met 097 in plaats van 06. De 097-nummerreeks is ingevoerd om in de toekomst ook nog genoeg 06-nummers te houden voor alle mobiele spraakaansluitingen. Ook de reeds uitgegeven aansluitingen vallen onder deze verplichting en zullen daarom een 097-nummer moeten krijgen Wilt u meer weten over het nummerbeleid van de ACM? Kijk dan hier.

 

Welke soorten aansluitingen krijgen een 12-cijferig nummer?

Alle M2M-aansluitingen worden verplicht omgezet. Onder M2M wordt verstaan: alle elektronische communicatiediensten waarbij het nummer normaliter niet of automatisch wordt opgeroepen. Dit betreft de volgende toepassingen:

Machine to Machine (M2M)
Zelfstandig werkende apparaten die automatisch met elkaar communiceren. Bijvoorbeeld: slimme energiemeters, navigatiesystemen, dongels voor mobiel internet op laptops, e-readers en bloeddrukmeters.

Machine to Human (M2H)
Zelfstandig werkende apparaten. Bijvoorbeeld: beveiligings- of alarmsystemen die het beveiligingsbedrijf bellen, auto’s die na een aanrijding het alarmnummer bellen.

Human to Machine (H2M)
Zelfstandig werkende apparaten die iemand op afstand instelt. Bijvoorbeeld: beveiligingscamera’s en thermostaten.

Human to Human (H2H)
Verbindingen waarbij mensen met 1 druk op de knop een geprogrammeerd nummer kiezen om met anderen te communiceren. Bijvoorbeeld: telefoons in liften voor automatische verbinding met een hulpdienst, tablets die alleen sms’jes, apps en e-mails versturen

 

Wat gebeurt er als ik toch een spraakaansluiting (06) nummer voor een M2M-toepassing gebruik?

Als we weten dat een 06-aansluiting toch voor een M2M-toepassing wordt gebruikt, nemen we maatregelen om het gebruik te beëindigen. Dat kunnen we doen door het 06-nummer om te zetten naar een 097-nummer of door de aansluiting te beëindigen.

Wat is het formaat van het nieuwe 12-cijferige nummer

Voor bestaande 10-cijferige nummers is het nummerformaat 316xxxxxxxx.Voor nieuwe 12-cijferige nummers wordt dit 3197xxxxxxxxx.

 

Wanneer moet ik over naar een 12-cijferige nummer?

Nieuwe M2M en Mobiel Data-Only aansluitingen krijgen een 097-nummer.

Bestaande M2M en Mobiel Data-Only aansluitingen worden voor eind 2017 omgezet naar een 097-nummer.

 

Voor welk type abonnement geldt de nummerwijziging?

De overgang naar 12-cijferige nummers geldt voor alle M2M en Mobiel Data-Only abonnementen.

 

Levert het iets op dat mijn nummers worden omgezet?

Het omzetten moet vanuit de ACM. Met de omnummering wordt ervoor gezorgd dat we ook in de toekomst nog genoeg 06-nummers beschikbaar hebben voor uw spraakaansluitingen.

 

Wat verandert er voor u?

Welke typen Simkaarten kan ik gebruiken voor 12-cijferige aansluitingen?

Al onze Simkaarten zijn geschikt voor de omnummering naar een 12-cijferig nummer.

Hoe lang kan ik de dienst niet gebruiken als het nummer wordt omgezet?

Bij het omnummeren blijft een simkaart verbonden met het mobiele netwerk, zonder dienstonderbreking. Hebt u speciale apparatuur in gebruik die toch de verbinding verbruikt? Dan kunt u een reset van het apparaat uitvoeren. De onderbrekingsduur is dan afhankelijk van de power cycle time (herstarttijd) van het apparaat. Raadpleeg de handleiding van de apparatuur of neem contact op met de beheerder of leverancier als u wilt weten hoe u een reset uitvoert.

Moet ik als klant het omzetten van de nummers nog bevestigen?

U hoeft zelf niets te doen. Uw contract wijzigt niet en wordt ook niet aangepast.

Wat gebeurt er tijdens de omzetting met het 06-nummer van een M2M of Mobiel Data Only aansluiting als ik het wil meenemen naar een andere aanbieder (uitporteren)?

Alle uitporteringsverzoeken die bij ons binnengekomen zijn voordat we de aansluiting omzetten, sluiten we uit van de omnummering. Dat betekent dat u het nummer gewoon kunt meenemen naar een andere aanbieder als u al een uitportering hebt aangevraagd.

Wat moet u mogelijk zelf nog doen?

Moet ik nog voorbereidingen treffen voor mijn Private APN?

Bij een overgang naar een 097-nummer is er voor Private APN’s geen impact of onderbreking. Als de Private APN Caller-ID in de authenticatie gebruikt, moet u dit op uw radius-server aanpassen naar het nieuwe 097-nummer. Raadpleeg hiervoor de beheerder of leverancier van uw radius-server.

In welke gevallen moet ik actie ondernemen bij de omzetting naar een 097-nummer?

  • Als u het 06-nummer in uw eigen administratie gebruikt. Hebt u in de IZA portal extra gegevens opgenomen bij uw nummers, werk dit dan ook bij voor de nieuwe nummers na omzetting. U vindt het 097-nummer per aansluiting in het nummeroverzicht dat u van ons krijgt.
  • Als u de diensten SMS, Voice of Circuit Switched Data (CSD) gebruikt om met uw hardware te communiceren, moet u het nummer aanpassen in uw apparatuur. Het nummer waarmee u communiceert, verandert namelijk van een 06-nummer naar een 097-nummer. Raadpleeg de beheerder of leverancier van deze apparatuur hierover.
  • Als u bij een Private APN de authenticatie van de eindapparatuur (bijv. in een Radius Server) via het 06-nummer laat lopen. U moet dan de configuratie wijzigen naar het nieuwe 097-nummer. Hoe u deze configuratie wijzigt, hangt af van de apparatuur die u gebruikt. Raadpleeg hiervoor de beheerder of leverancier van de authenticatieserver.

Mijn aansluiting doet het niet meer sinds de omzetting naar het 097-nummer. Wat moet ik doen?

In bijna alle gevallen herstelt de aansluiting na de omzetting zichzelf weer. In sommige gevallen moet u zelf het modem/mobiele apparaat resetten. Raadpleeg de beheerder of leverancier van deze apparatuur over hoe u een reset uitvoert. Hebt u daarna nog steeds geen werkende verbinding? Neem dan contact met ons op.

Ik heb een aansluiting in een apparaat waar ik niet gemakkelijk bij kan (bijvoorbeeld een bewakingscamera). Hoe zorg ik dat deze blijft werken?

U hoeft de simkaart niet te vervangen voor de omzetting en daarom in principe niet bij het apparaat te komen om een handeling uit te voeren. Ook blijft de verbinding met het netwerk tijdens de omzetting in stand.

In sommige gevallen kan het zijn dat u toch handmatig het apparaat moet herstarten. Neem contact op met de beheerder of leverancier van dit apparaat om na te gaan hoe u een reset uitvoert.

Sommige apparaten worden via software beheerd. U kunt bij de beheerder of leverancier nagaan of u in de beheersoftware een wijziging moet aanbrengen.

Category: Alles over 06 nummer migratie naar 097

← Veel gestelde vragen