Bellen in de EU, hoe zit dat nu precies

De roamingkosten binnen de EU zijn sinds 15 juni 2017 afgeschaft. Wat is er veranderd.

Bellen in de EU, hoe zit dat nu precies
Sinds 15 juni zorgeloos mobiel werken in de Europese Unie.

Hoe zit dat nu precies
Sinds 15 juni zijn de zogenaamde roamingkosten voor gebruik binnen de EU afgeschaft. Dit betekent dat wanneer u belt of gebruik maakt van data of een sms verstuurd in een land binnen de EU, de tarieven hiervoor gelijk zijn aan de nationale tarieven of uit de nationale bundel komen.

Wat wordt nu op welk moment in rekening gebracht
Als u belt of gebruik maakt van data in een land binnen de EU dan zijn de tarieven gelijk aan de tarieven die u in Nederland betaalt. Als uw belminuten of data uit een bundel komen dan geldt ook dat verrekend wordt alsof het nationaal verkeer betreft. Hetzelfde geldt voor sms.
NB: het belverkeer dat niet gereguleerd is en dus niet tegen nationale tarieven wordt berekend is mobiel bellen vanuit Nederland naar een land in de EU. Dit wordt berekend volgens internationale tarieven.

Een voorbeeld: Wanneer u in Frankrijk bent en met uw Nederlandse abonnement belt naar iemand in Duitsland betaalt u hetzelfde tarief als voor een gesprek in Nederland. Wanneer u data verbruikt in Frankrijk wordt ook hiervoor het Nederlandse tarief van uw abonnement in rekening gebracht.
Wanneer u vanuit Nederland belt naar iemand in Frankrijk zal hiervoor het internationale tarief in rekening gebracht worden.

Landen buiten de EU
Gaat u regelmatig gebruik maken van uw telefoon buiten de EU dan is het verstandig om hiervoor de tarieven op te zoeken.

Wat gebeurt er als u de grens passeert
Na 15 juni zijn wij volgens EU-regulering nog steeds verplicht om onze gebruikers een grens sms te versturen. De inhoud van het bericht zal afhangen van de grens die u passeert. (EU of non-EU)
Als u geen prijs stelt op deze sms berichten stuur dan een sms met INFO UIT naar 1330.

Bundel op, wat nu?
In Nederland en Europa betaalt u nu hetzelfde buitenbundel tarief.

Datablokkade
Heeft u zich aangemeld voor de € 50 data roaming blokkade? Deze blijft ook na 15 juni gewoon in werking. Dus zodra u meer dan € 50 aan data over de grens heeft verbruikt wordt uw data automatisch geblokkeerd. Wilt u liever niet geblokkeerd worden bij meer dan € 50 data verbruik? Stuurt u dan een email naar supportnl@intercity.technology.

Heeft u toch nog vragen dan kunt u contact opnemen met onze supportafdeling via 020-6553000 of door een email te sturen naar supportnl@intercity.technology.

Comments are closed.