Toenemende mobiliteit, hogere productiviteit

Toenemende mobiliteit, hogere productiviteit

Herkent u deze vragen?
Hoe: bereik ik een hogere productie? stijgt mijn klanttevredenheid? krijg ik de juiste medewerkers en houd ik deze medewerkers? mis ik geen commerciële kansen? en zorg ik voor voldoende impact?
Zonder: klanten teleur te stellen? te veel of te weinig mensen? hoog ziekteverzuim? en zonder te hoge kosten?

Met andere woorden, de optimale mix tussen mensen en middelen met een gezond resultaat tot gevolg. Bij Intercity Technology zijn we ervan overtuigd dat de juiste technologie een grote bijdrage kan leveren aan het bereiken van deze doelstellingen.
De manier waarop medewerkers met elkaar communiceren en de bereikbaarheid voor klanten is allesbepalend voor productiviteit, klanttevredenheid en plezier in het werk.

In deze serie blogs willen we graag een aantal onderwerpen belichten die een directe relatie hebben met de manieren waarop gewerkt wordt en daarmee op het resultaat.

2) Toenemende mobiliteit, hogere productiviteit
20 jaar geleden, had desgevraagd, niemand een mobiele telefoon nodig. “Ik zie er het nut niet van in” of “ik heb toch een antwoordapparaat.”
10 jaar geleden gold hetzelfde voor de smartphone, “ik kan toch bellen en sms’en.”

En zo gaat het vaak met nieuwe technologie; het wordt eerst genegeerd, daarna ontkennen we dat we het nodig hebben en vervolgens accepteren we het en kunnen we niet meer zonder.

Inmiddels zijn we vergroeid met onze mobiele telefoons en zitten we ruim 3 uur per dag op ons mobiele scherm. We surfen op internet, betalen, luisteren naar muziek, maken en bekijken foto’s, communiceren, checken agenda’s etc. Op ieder moment van de dag, ongeacht de locatie en verbinding, willen we online kunnen zijn.

Veel werknemers hebben inmiddels een smartphone van het bedrijf en daardoor wordt een deel van de hierboven beschreven 3 uur ook besteed aan zakelijke communicatie.

Het is ook mogelijk om een stap verder te gaan en flexwerken als manier van werken mogelijk te maken. Door ontwikkelingen in de mobiele technologie wordt een vaste werkplek minder noodzakelijk en dat is ook nog voordelig voor het bedrijf daar er bespaard kan worden op huisvestingskosten.

Mobiele medewerkers geven zelf aan dat ze hun werk efficiënter kunnen doen, hun klanten beter kunnen bedienen en daardoor ook met meer plezier aan het werk zijn.

Tenslotte vergroot de mogelijkheid tot mobiel werken de aantrekkelijkheid van een bedrijf als werkgever, met name voor jongere werknemers. Generatie Y heeft er geen problemen mee dat de baas in het weekend belt of dat er een keer voor elf uur ´s avonds een concept afgerond moet worden. Veel zelfbewuste jongeren willen echter niet verplicht worden om elke dag van 09.00 tot 18.00 uur op kantoor te zitten.

Zijn er dan nog redenen om flexibel werken niet in te voeren? Gebrek aan controle of minder saamhorigheid?
Aan de technische mogelijkheden zal het niet liggen; thuiswerken of werken vanaf een andere locatie was nog nooit zo eenvoudig.

 

Comments are closed.